Tudástár és Blog

Az autóipari ülésgyártó a legfejlettebb technológiát alkalmazza

Az Adient a legfejlettebb technológiát alkalmazza az ülésgyártásban (az ipar 4.0-át). Ma már sikerrel alkalmazza az egyik legjobban teljesítő üzemében is ezt a technológiát.

A gyártók és az automatizálási beszállítók közötti vita, az Ipar 4.0 körül az, hogy a feladatok általában a legkönnyebben elérhető eredményre összpontosulnak. Az autóipari üléseket gyártó Adient cég más megközelítést választott. Azzal a gyárral kezdték a fejlesztést, amelyiknek legkevésbé volt rá szüksége.

Mi az Ipar 4.0?

A technológia és az automatizálás szoros összefonódására utal az Ipar 4.0, ami az ipari forradalom legújabb vívmányainak összefoglaló neve. Ebben a negyedik megújulási forradalomban, a gyártást már nem elsősorban humán erősforrás végzi, hanem a gépek.

Az egyik ilyen technológia az M2M (machine to machine) ahol a gépek már egymással kommunikálnak, és úgy végzik a feladataikat. Az autópiarban a V2V (vehicle to vehicle) formát használjuk. Az ipar 4.0-ban alapvető fontosságú az AI (artificial intelligence) megléte, ami egy önálló, tudatos mesterséges intelligencia létét feltételezi. Ebben a forradalomban az ipari folyamatok már digitális térben játszódnak.

John Moulton (jobbra) az Adient cégtól és Jonathan Van Wyck a BCG cégtől meséli el az ülésgyártó sikertörténetét a chicagói Industry 4.0 ThinkTank (Ipar 4.0 agytröszt) rendezvényen.

Az Adient az Egyesült Királyság-beli Sunderland összeszerelő üzemét választotta, hogy az Ipar 4.0-s innováció meggyőző példáját publikálhassa.

„A legjobb üzemeink egyike volt. Ha még további 5%-os átállási költséget ki lehetne sajtolni belőle, az már nagy szó volna.” mondta John Moulton, az Adient műveleti kiválóságért felelős alelnöke, amikor egy hónapja nyugdíjba vonult. „Mintaüzemmé akartuk alakítani, a legújabb automatizálási és összeszerelési technológiával. Olyan példát szeretnénk létrehozni, amit mindenki irigyelhetne.”

A csapat először a sunderlandi Adient gyenge pontjait és legkomolyabb problémáit megvizsgálva több mint 30 lehetséges használati esetet gyűjtött össze, ahol fejlődni lehetne. Később egy workshop keretében 18-ra szűkítette azokat, legvégül pedig 12-t valósítottak meg.  Moulton a múlt heti chicagói Ipar 4.0 ThinkTank rendezvényen olyan példát mutatott be a hallgatóság előtt, amely ötvözi a robotikát, a gépi látást és a deep learning technológiákat.

A robot, a fejlett technológia következtében pontosan tudja már, hogyan kell tökéletesen összeillesztenie az üléseket.

Az Adient egy másik esetben kiterjesztett valóságot (AR) használt a képzés felgyorsítására. Ez különösen hasznos volt egy kelet-európai üzemben, ahol a munkavállalók legalább 12 nyelven beszélnek.

Moulton számára az Ipar 4.0 eszközrendszeréből az analitika volt a legérdekesebb: azaz az adatok elérhetősége, és betekinthetősége. „Ez volt a legjobban működő üzemünk, de hónapról hónapra láttuk a különbségeket,” állította.

Moulton szerint az Adient haladása az új technológia alkalmazásával megfigyelhető. Most tudja mi történik a gyárban, de nemsokára előre is fogja tudni jelezni azt, hogy mi várható. ” Láthatjuk azt, hogy a minőség fejlesztéséhez, és a munkaidő csökkentéséhez milyen változások szükségesek,” mondta, és sürgette a hallgatóságot, „Kezdjék el gyűjteni az adatokat; elcsodálkoznak majd, mi mindent tudnak majd kezdeni velük.”

Moulton szerint noha ez még folyamatban lévő munka, máris izgalmas. „Ma már adatokat gyűjtünk; tudjuk, hogy több adatra lesz szükségünk, és szükségünk lesz valakire, aki segít majd ezeket kielemezni.”

Ez a pont, amelynél a Boston Consulting Group (BCG) bejön a képbe: először, hogy megértse az Adient folyamatát, aztán, hogy állítson össze egy elemzést.

„Először a gyenge pontokat kerestük meg. Azonosítottuk, a kritikus fontosságúakat, és gondolkodtunk, hogy hogyan telepítsük az infrastruktúrát köré. Ez azért volt fontos, hogy az adatokat ténylegesen felhasználjak.” fejtette ki Jonathan Van Wyck, a BCG egyik vezetője, aki szerinte önmagában az adatgyűjtés nem segít.

Ahogy Van Wyck kiemelte, minden, amit az Adient és mások végeznek az Ipar 4.0-s innovációk tekintetében, úgy mint: intelligens robot használata, felhőn keresztüli kapcsolódás, valós időben reagálás, a már meglévő szilárd ipari alapokra épül. Ez volt a lényeg, amelyet több előadó is hangsúlyozott az Industry 4.0 ThinkTank két napja során: kezdjük egy erős alappal.

Pontosan az Adient sunderlandi üzemének erős kiindulási pontja volt—a már meglévő legjobb üzleti gyakorlatokkal, szilárd automatizálással, ellátásilánc-optimalizálással, folyamatos fejlesztéssel és minőségügyi programokkal. „Több mint 300 millió dolláros folyamatos fejlesztést végeztek minden évben, középpontban a minőségüggyel,” mondta Moulton.

Ám mindez ellenére, hiába teljesített jól az Adient üzeme, még mindig nem volt élenjáró költséghatékonyságú, és nem volt a lehető legjobb üzleti modell. Még mindig javítania kellett.

Az Adient, miután az Ipar 4.0-t egy összeszerelő üzemben próbálta ki, egy más típusú környezetre akart váltani. Ezért a franciaországi strasbourgi vegyi feldolgozó üzemben folytatta, ahol további sikereket ért el. Az ülésgyártó azt tervezi, hogy ezt a jó kezdeményezését több üzemére is kiterjeszti.

A világszerte 230 összeszerelő és gyártóüzemmel rendelkező Adient céget lényegében maguk az ügyfelek ösztönözték az Ipar 4.0 alkalmazására. Az olyan cégek, mint a BMW, a Volkswagen, a Mercedes és a Renault tették fel a kérdést az Adient számára, hogy mit csinál az Ipar 4.0 terén. Így jutott fel a kezdeményezés csúcsvezetőséghez, ahol a legfelsőbb vezetők a folyamat felgyorsításának mikéntjét kutatták.

Moulton határozott meggyőződése, hogy az Ipar 4.0 vezérigazgatói téma—nem csak a cégnél lévő műszaki emberek vitatémája. Szerinte a vitának valójában nem azzal kell kezdődnie, hogy milyen rendelkezésre álló technológiák vannak, hanem a gyártó gyenge pontjainak vizsgálatával, és a teljesítményjavítás lehetőségeivel. Továbbá ne felejtsük el az egyenlet emberi oldalát sem, figyelmeztetett, beleértve a változáskezelést, a készséghiányt és a képzést.

További cikkeink

A robotika már nem csak az autóipari gyártósorokon hódít

A robotika már nem csak az autóipar sajátja, egyre több területen jelenik meg. Az ügyesség, mobilitás és kapcsolódás területén elért innovációval a robotok új iparágakat hódítanak meg. Széles körű azoknak az iparágaknak a sora, ahol a robotika megtalálja a helyét és egyre inkább nő azok száma, akik rájönnek az előnyeire.

CNC technológia és 3D nyomtatás trendek

A 3D nyomtatás fejlődése még korai szakaszban van, korántsem aknázták még ki az összes benne rejlő lehetőséget, mégis forradalmasította a gyártási technológiákat. A számítógépes számjegyvezérléssel (Computer Numerical Control, CNC) kombinálva…

Integrált projektvezetés

PMI – IPMA Az ipari automatizálás világa a szemünk láttára nap mint nap változik, egyre nagyobb kihívás elé állítva a projektvezetőinket. Hitünk szerint csak a folyamatos képzések, a nemzetközi projektmenedzsment…
hu_HUHungarian
en_USEnglish hu_HUHungarian
iso_promatech